سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معماری داخلی بر اساس سبک و طرح دکوراسیون

دکوراسیون وطراحی مکان مورد نظر براساس معماری داخلی آن  

معماری داخلی که امروزه با واژه‌های ازجمله دکوراسیون و طراحی نیز شناخته می‌شود، جزء جدایی‌ناپذیر طراحی‌های داخلی محسوب می‌گردد. معماری داخلی که اغلب برگرفته از روح و روان آدمی با استفاده از هنر است، در فضاهای مختلفی ازجمله منزل، محیط اداری، فروشگاهی، عمومی و چندین مورد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ارتباط میان معماری داخلی با طراحی داخلی دکوراسیون

در بیشتر موارد در بین افراد ازواژه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی در کنار واژه معماری داخلی اشاره می‌شود. درصورتی‌که این‌چنین تفکری در رابطه با مفهوم این مورد اشتباه است. طراحی داخلی، معماری داخلی و همچنین دکوراسیون داخلی هریک معنا و مفهومی جدا از یکدیگر دارند که در بین افراد این مورد به یکسان بودن مفهوم هر سه عنصر اشاره می‌شود. درواقع معماری داخلی با طراحی و دکوراسیون داخلی در تفاوت‌هایی است که در این بخش شمارا بیشتر با این‌گونه وجه تمایز بین آن‌ها آشنا خواهیم نمود.

طراحی و دکوراسیون داخلی درواقع با استفاده از سبک و سیاق‌های معماری به فضا و محیط موردنظر زیبایی دوچندانی می‌بخشند. نمی‌توان از واژه معماری داخلی به‌عنوان طراحی داخلی یاد نمود چراکه این دو در کنار دکوراسیون داخلی به‌عنوان رابط که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند، معنا و مفهوم می‌یابند.

ارتباط میان معماری داخلی با طراحی داخلی اداری

معماری داخلی همان‌طور که نیز در بالا به آن اشاره شد درواقع حلقه اتصالی میان عنصرهای از قبیل روح و روان و همچنین هنر و زیبایی محسوب می‌شود. در معماری داخلی که از نام آن نیز کاملاً مشخص است به محیط درونی مکان یا ساختمان اشاره می‌شود که برای کاربرد و کارآمدی شدن آن به این مکان طراحی داخلی اضافه می‌گردد. در دکوراسیون داخلی اداری از معماری این فضا برای رسیدن به دکوراسیون موفق و برتر استفاده می‌شود. درواقع یک طراح با استفاده از معماری فضای اداری می‌تواند به چگونگی طراحی آن دست یابد.

در طراحی اداری نکته‌های مهمی برای یک طراح موردتوجه قرار می‌گیرد، چگونگی معماری بخش‌ها و اتاق‌های مختلف در یک ساختمان اداری برای رسیدن به یک طرح موفق بسیار مهم است. درواقع در طراحی اداری یک طراح با ویژگی‌های معماری محیط و استفاده از نظرات کارفرما به شکل‌گیری یک طرح ایده آل در این فضا می‌پردازد.

معماری داخلی و طراحی داخلی خانه

در مراحل ساخت یک ساختمان و طراحی داخلی مسکونی گزینه‌های بسیاری برای سازندگان آن مکان مدنظر قرار می‌گیرد. از نوع معماری و استفاده از مصالح مناسب و باکیفیت تا طراحی مسکونی و معماری داخلی آن مکان به‌عنوان گزینه‌های مهم و تأثیرگذارمی‌باشد که برای رسیدن به محیطی مناسب و ایده آل ازلحاظ زیبایی و آسایش موردتوجه است. در بیان معماری منزل یا بهتر بگوییم معماری یک فضای مسکونی گزینه‌های بسیاری موردتوجه طراح است. در طراحی منزل مسکونی می‌بایست معماری داخلی و فضاهای موجود در بخش‌های مختلف خانه موردبررسی قرار گیرد.

در طراحی داخلی مسکونی با توجه به بخش‌های معماری آن مکان، گزینه‌های همچون نور، رنگ و صدا موردتوجه طراح قرار می‌گیرد. استفاده از رنگ در طراحی داخلی مسکونی می‌تواند به معماری داخلی آن فضا جان و روح تازه‌ای ببخشد همچنین استفاده از ویژگی‌های همچون نور در میان طراحی داخلی منزل و همچنین میزان صدای منتقل‌شونده به واحدهای کناری موردتوجه در معماری است. نحوه قرارگیری اتاق‌های منزل ازجمله اتاق پذیرایی، نشیمن و خواب همچنین نحوه قرارگیری آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی و حمام برای رسیدن به دکوراسیون داخلی منزل، مواردی هستند که یک معمار و درنهایت یک طراح داخلی برای طراحی داخلی منزل مدنظر خود قرار می‌دهد.

تأثیر معماری داخلی مجتمع‌های مسکونی

طراحی داخلی مجتمع‌های مسکونی به دلیل فرایند طولانی که دارد، پس از بررسی معماری  هریک از مکان‌های تعبیه‌شده در این مجتمع‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین یک طراح بعد از مشخص شدن معماری مکان‌های مختلف در این‌گونه از ساختمان‌ها به طراحی داخلی لابی و طراحی لابی مجتمع مسکونی و دیگر بخش‌های آن مبادرت می‌ورزد. اگر تک‌تک مکان‌ها را که در معماری داخلی به‌طور مشخص بیان‌شده در حیطه دکوراسیون داخلی این مجتمع‌ها قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که تنها طراحی لابی و طراحی داخلی مسکونی هریک از واحدها, خود دارای پروسه به نسبت طولانی است که یک طراح برای ارائه خروجی باکیفیت نیازمند زمان و اطلاعات کافی از معماری  هریک از بخش‌ها است.

معماری طراحی لابی مسکونی ، معماری ورودی‌ها، معماری واحدهای مسکونی و چندین مورد دیگر در ارائه طرح پایانی و دکوراسیون داخلی ایده آل بسیار مهم و کلیدی است. طراحی داخلی مجتمع تجاری یکی دیگر از طراحی‌های داخلی زمان‌بر و درعین‌حال باکیفیت محسوب می‌شود که پروسه‌ای به نسبت دقیق و منظم بر اساس معماری داخلی هریک از مغازه و بخش‌های دیگران دارد.

نقش معماری داخلی رستوران در خلق طراحی‌های مدرن و سنتی آن

معماری داخلی در فضای درونی رستوران‌ها در ایجاد طراحی‌های داخلی سنتی و مدرن می‌تواند تأثیرگذار باشد. فضا و بخش‌بندی در معماری برای ایجاد محیطی عجین شده باروح و روان آدمی می‌تواند برای یک طراحی داخلی رستوران مؤثر باشد. این مهم که مشخص باشد کدام فضا کدام طراحی داخلی را می‌پذیرد در شکل‌گیری طراحی رستوران تأثیرات فراوانی دارد. طراحی داخلی رستوران مدرن با معماری این مکان می‌تواند خروجی ایده آلی از یک طرح پیشنهادی داشته باشد. رستورانی مدرن با شیشه‌های بلند که زیبایی دوچندانی به این فضا داده، نیازمند معماری از قبل برنامه‌ریزی‌شده است.

یک معمار داخلی با مشخص نمودن فضا می‌تواند طراح داخلی را برای طراحی داخلی رستوران سنتی یاری رساند. در معماری داخلی ساختاری مشخص و تعریف‌شده در فضا و مکان موردنظر به کار می‌رود که یک طراح داخلی با استفاده از آن ساختار می‌تواند به پیاده‌سازی هنر خود برای ایجاد ارتباط بین ساکنین آن مکان با آن فضا بپردازد. در طراحی سنتی و مدرن در رستوران‌ها نیز این‌چنین است که فضایی با ساختار مشخص برای ایجاد حس خوشایند در افراد مراجعه‌کننده به آن ایجاد گردد. خواه این رستوران از طراحی داخلی مدرن بهره گیرد و خواه از سبک سنتی.

معماری داخلی هتل و طراحی دکوراسیون در این مکان

معماری داخلی هتل‌ها به دلیل داشتن ظرفیت بالا در برنامه‌ریزی و ایجاد بخش‌های مختلف و متنوع، می‌توانند طراحان را برای ارائه طراحی داخلی مناسب و پربازده یاری رسانند. طراحی داخلی هتل که از بخش‌های مختلفی ازجمله طراحی لابی هتل بهره‌مند‌می‌باشد، می‌تواند با استفاده از معماری و ساختاری چارچوب شده و ایده آل به یک بازدهی مناسب دست یابد.

 اغلب معماران برای طراحی معماری هتل‌ها از گزینه‌ی خلاقیت و معماری ایده آل و جدید برای این‌گونه از مکان‌ها استفاده می‌نمایند، چراکه هتل‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای جذب توریست و گردشگران محسوب شوند، چراکه بیشترین مراجعه‌کننده به هتل‌ها این‌گونه از افراد می‌باشند. یک طراح در طراحی و دکوراسیون داخلی هتل می‌تواند با استفاده از چهارچوب‌های معماری آن به سبک مناسب مدرن و سنتی دست یابد.

طراحی داخلی مغازه و تأثیر معماری داخلی در آن

مغازه‌هایی که اغلب در خیابان‌های اصلی شهر واقع‌شده‌اند از دکوراسیون‌های متفاوت و خاصی برخوردارند. صاحبان این مکان‌ها باکمی تدبیر و هوش می‌توانند از معماری داخلی مغازه و فروشگاه خود با استفاده از طراحان باتجربه دررسیدن به دکوراسیون و دکوراتیوی خاص و گیرا بهره ببرند. یکی از گزینه‌هایی که در معماری یک مغازه می‌تواند برای تعیین فضایی خاص و منحصربه‌فرد مؤثر باشد مسلماً ویترین آن است.

هویت یک فروشگاه و مغازه ویترینی است که می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار نماید. در طراحی ویترین مغازه با استفاده از ساختار تعریف‌شده از آن در معماری داخلی می‌توان از طراحی داخلی پربازدید در جهت جذب مشتری و خریدار استفاده نمود. نحوه چیدمان، نورپردازی‌های چندرنگ، تزئینات زیبا، ابعاد ویترین و همچنین جهت و سمت قرار گرفتن ویترین در معماری  آن مشخص و تعیین‌شده است. این امر فروشنده را برای بالا بردن راندمان فروش یاری می‌رساند البته درصورتی‌که به یک معمار و طراح داخلی اعتماد نماید و از هنر این عزیزان استفاده کند.

نقش معماری داخلی و دکوراسیون در شهربازی‌های سرپوشیده

شهربازی‌های سرپوشیده که نسل متفاوتی از این مکان‌های مهیج به‌حساب می‌آیند، دارای معماری داخلی با اصول و ساختاری متفاوت می‌باشند. در معماری داخلی شهربازی‌های سرپوشیده تمامی بخش‌های این مکان مشخص و معین‌شده است که با استفاده از طراحی داخلی می‌توان به‌قرارگیری وسایل بازی دران پرداخت.

در طراحی داخلی این شهربازی‌ها با توجه به سرپوشیده بودن ان ها می‌توان از وسایل بازی بیشتری در بخش‌های مختلف استفاده کرد. معماری داخلی شهربازی سرپوشیده مشخص می‌کند که چه طراحی با چه نوع چیدمانی در فضاهای این مکان می‌تواند بازدهی این مکان را بالا ببرد. البته در معماری داخلی می‌توان بخش‌هایی را به‌عنوان اتاق کودک و یا سینماهای چندبعدی در نظر گرفت که با استفاده ازنظر معمار داخلی می‌توان به خلق این فضاها پرداخت.

معماری داخلی ویلاها

طراحی ویلاها یکی از موارد مهم در معماری داخلی محسوب می‌شود. برای دکوراسیون داخلی ویلا باید ساختار این مکان با استفاده از معماری آن مشخص باشد. اتاق‌خواب، نشیمن و همچنین فضای آشپزخانه برای برقراری ارتباط با ساکنین آن بسیار نقش کلیدی دارد.

یک طراح برای بررسی این فضاها و ارائه طراحی داخلی ویلا بر اساس سلایق کارفرما نیازمند جزئیات بیشتری ازجمله متراژ، تعداد طبقات، شرایط آب و هوایی و چندین مورد دیگر می‌باشد. استفاده از سبک‌های مختلف برای طراحی داخلی ویلا با توجه به معماری داخلی و توجه به هردو مورد (معماری و طراحی داخلی) در کنار یکدیگر یکی از ضروریات دکوراسیون داخلی ویلا می‌باشد.

معماری داخلی ساختمان‌های اداری

یک شرکت اداری می‌تواند دارای معماری داخلی با ساختاری اصولی و از پیش تعیین‌شده و یا یک ساختمان مسکونی تبدیل‌شده به محیط اداری باشد. اگر محیط اداری بر اساس اصول و فاکتورهای معماری طرح‌ریزی‌شده باشد بنابراین برای ایجاد ارتباط بخش‌های مختلف در این محیط با کارمندان، طراح کار سختی در پیش رو نخواهد داشت.

اما اگر طراح برای دکوراسیون داخلی اداری یک ساختمان مسکونی بخواهد طرحی را ارائه دهد باید سبک و ایده خود را بر اساس معماری  ان ساختمان پیاده‌سازی نماید. نحوه قرارگیری اتاق‌های کارمندان، سرویس بهداشتی، اتاق مدیریت و چندین مورد دیگر باید کار را از صفر شروع نماید. استفاده از پارتیشن‌های مختلف در این فضا برای ایجاد حدومرز بین بخش‌های مختلف اداری شاید در ذهن طراح از گزینه‌های روی میز باشد.

معماری داخلی بر اساس سبک و طرح دکوراسیون

شاید بتوان این‌گونه از معماری داخلی سخن به میان آورد که اغلب برای ارتباط ان با طراحی داخلی نیاز به دکوراسیون داخلی می‌باشد؛ اما در برخی طراحی‌های داخلی ایده و طرح خود به‌تنهایی می‌تواند پاسخگو زیبایی هرچه بیشتر آن ایده باشد. در طراحی‌های مدرن امروزی ازجمله روف گاردن شما تلفیقی از طراحی و طبیعت را در کنار هم می‌بینید.

شاید اجرای روف گاردن در بیرون از چارچوب‌های یک دکوراسیون داخلی و در فضای باز عملی باشد، اما در انتها رضایت افراد را در بر خواهد داشت و این یعنی پیروزی یک طرح و یک دکوراتیو. طراحی روف گاردن یا بام سبز که در محیط‌هایی ازجمله فضاهای باز و مرتفع ساختمان‌ها مانند پشت‌بام اجرا می‌شود، کمتر کسی را با دیدنش به خود جذب نمی‌کند. برای آشنایی بیشتر با چگونگی اجرای این طرح می‌توانید به نمایندگی‌های روف گاردن در تهران و شهرهای دیگر مراجعه نمایید.

معماری داخلی در مغازه‌های صرافی و طلافروشی

در این بخش به ارتباط میان طراحی داخلی و معماری داخلی در مکان‌هایی نظیر طلافروشی و مغازه‌های صرافی می‌پردازیم. این دو مکان هریک دارای مراجعه‌کنندگان مختلفی هستند. طراحی داخلی طلا فروشی  با طراحی داخلی صرافی با توجه به معماری  ان ها می‌تواند خروجی متفاوتی را ارائه دهد.

یک مغازه طلافروشی نیازمند یک ویترین مناسب است درحالی‌که یک صرافی نیازمند پارتیشن‌های شیشه‌ای برای ارتباط با مشتری است. هردو مکان از طراحی‌های منحصر به خود برخوردارند و شاید یک طراح هردو را بتواند با ساختار معماری های داخلی‌شان طراحی نماید. نکته مهم ایجاد ارتباط افراد با فضا و بخش‌های مختلف این دو مکان است. طلافروشی نیازمند فروش و سوددهی بالاست و صرافی نیز به‌تبع نیازمند مراجعه‌کننده بیشتر.

سخن پایانی در رابطه با معماری داخلی و دکوراسیون مکان‌های مختلف

هر محیطی با توجه به ساختار و معماری داخلی خود یک طرح و سبک خاصی را می‌پذیرد. این مهم که یک طراح بتواند از معماری  برای خلق دکوراسیونی موفق استفاده نماید,بیان‌گر هوش و ذکاوت بالای اوست. ایجاد فضایی آرام و امن با فاکتورهای یک طراحی داخلی با هرگونه سبک و ایده‌ای می‌تواند در سایه معماری داخلی ان محیط محقق و عملی گردد.